Jak wzbogacić prezentację?

Znakomicie pomagają nam nasze dłonie. Zimne lub spocone nie mogą bezproduktywnie dygotać na stole lub klawiaturze komputera. Zaprzęgnijmy je do pracy. Mają podkreślać słowa, a w najważniejszych momentach przekazywać audytorium sygnały, że to co mówimy jest naprawdę istotne. Dzięki naszym słowom i gestom treść powinna łatwo trafić do odbiorców. Musimy ułatwić im nie tylko zrozumienie, ale także zapamiętanie najważniejszych rzeczy.

Ważny jest także sposób mówienia. Zaplanujmy konieczne pauzy, a nawet szept, którym wyjawimy tajemnice.

Nieprzerwany wodospad dźwięków nie daje odbiorcom szansy skupienia się. Dobry mówca różnicuje zatem sposób wypowiadania słów. Raz głośniej, raz ciszej, szybciej i wolniej w zależności od prezentowanej treści. Po zaprezentowaniu najważniejszej tezy lub idei świadomie robi pauzę. To czas na „przetrawienie” i przyswojenie sobie tego, co chcieliśmy przedstawić. Taka pauza znakomicie ułatwi odbiorcom zapamiętanie treści.

Bardzo lubię „rekwizyty”, które mogą uatrakcyjnić prezentację. Czasem są dla widzów fascynujące, a czasem trochę tajemnicze. Mogą to być próbki, gotowe przedmioty, fragmenty aparatury, a nawet dziecięce zabawki które wiążą się z tematem wypowiedzi. Pokazują one, że traktujemy odbiorców poważnie, że wcześniej pomyśleliśmy o sprawieniu im niespodzianek. Oczywiście, w pewnym momencie musimy wyjaśnić, dlaczego pokazujemy dany element. Warto opowiedzieć o nim 2-3 zdania.

Pamiętajmy także o humorze. Zabawna anegdota (ale tylko na swój temat) poprawi nastrój sali. A nastrój jest najważniejszy. To on zdecyduje o ocenie naszego wystąpienia publicznego.

Zobacz także

Aktualność

Zmiany na stronie

Dlaczego wprowadzam zmiany? „Dobra strona, ale mało aktywna” – taki komentarz jednego z gości kłuł mnie przez parę miesięcy. To było jak gwóźdź w bucie.…
Czytaj całość

Materiał filmowy

Nowy Jork okiem turysty

Nowy Jork okiem turysty

Porady jak się prezentować

Od czego zależy wiarygodność podczas prezentacji?

Od naszej wiarygodności zależy to, czy przekonamy odbiorców do swoich racji. A od czego zależy wiarygodność? Najczęściej od zgodności naszych słów z naszą mimiką, zachowaniem (czyli np. g...
Czytaj całość